Patronen doorbreken

Soms kun je in je leven in bepaalde patronen terecht komen, waar je eigenlijk niet zo blij mee bent, zoals een patroon van reageren op de mensen om je heen, of bijvoorbeeld een denkpatroon van zorgen maken, angst of perfectionisme. Hoe kun je zulke patronen doorbreken?

Als mens zijn we behoorlijke gewoontedieren. Dat is maar goed ook, want als je echt elke dag bewust moet nadenken over elk detail van wat je doet, dan zou je maar aan heel weinig dingen toekomen. Maar niet alle gewoontes die we in ons leven hebben ontwikkeld, zijn even gezond. Sommige gewoontes zijn zelfs heel ongezond. Alleen zijn we ons daar lang niet altijd bewust van.

patronen
Ongezonde gewoontes

Bij mensen die veel stress ervaren, zeker als er sprake is van chronische stress, of zelfs overspannenheid of een burn-out, is er vaak sprake van een opstapeling van minder gezonde gewoontes, die je uiteindelijk gaan opbreken. Soms gaat het om heel herkenbare dingen, zoals een ongezond eetpatroon en weinig beweging of het feit dat je al langere tijd heel veel overwerkt.

Minder herkenbare patronen

Toch zijn dit niet de dingen die ik in mijn praktijk veel tegenkom. Meestal zijn er dan minder herkenbare patronen die een rol spelen. Bijvoorbeeld dat iemand een patroon heeft ontwikkeld van negatief denken over zichzelf. Of een patroon waarbij iemand sterk de behoefte heeft om alles zo veel mogelijk onder controle te houden en zelf de touwtjes in handen te houden.

Patronen vanuit je jeugd

Waar die patronen vandaan komen? Meestal is er in je kindertijd of latere jeugd iets gebeurd waardoor je dit hebt ontwikkeld. Destijds was het een gewoonte die waarschijnlijk heel helpend was in de situatie waarin je toen zat. Een gewoonte die je er doorheen heeft geholpen op moeilijke momenten. Niet zo gek dus, dat je die gewoonte hebt verankerd.

Maar op dit moment is je situatie heel anders dan toen, en is het probleem waar je toen tegenaan liep al lang voorbij. Het patroon dat je hebt ontwikkeld, heb je dus eigenlijk helemaal niet meer nodig. Alleen is het zo dat het ondertussen zo stevig verankerd zit, dat je er helemaal aan gewend bent om het op die manier te doen. Dat het zelfs vreemd zou voelen om het anders te doen. Dat je het vaak niet eens bewust opmerkt.

Patronen doorbreken door ze eerst te herkennen

Hoe kun je zulke patronen voor jezelf doorbreken? Daarvoor moet je ze eerst voor jezelf herkennen en begrijpen waar ze vandaan komen. In het Bouwstenen Coachtraject doen we dat met de bouwsteen ‘Teken je verleden’, waarbij je op een creatieve manier met je verleden aan de slag gaat om dit soort patronen bij jezelf te herkennen. Ik merk dat dit een onderdeel is van coachtrajecten die vaak verrassend veel inzichten oplevert. Soms is dat inzicht al voldoende om een patroon ook te kunnen doorbreken.

Het kan zijn dat er meer nodig is dan deze eerste stap. Dat je nog een extra zetje nodig hebt om je ongezonde patronen te doorbreken en te vervangen door nieuwe gezonde patronen, zeker als het gaat om denkpatronen. In de bouwsteen ‘Vernieuwing van je denken’ van het Bouwstenen Coachtraject doen we dat door middel van cognitieve gedragstherapie, waarbij je leert om voor je zelf vast te stellen welke gedachtes bij jou bovenkomen bij een bepaalde gebeurtenis, en hoe je die voor jezelf kunt ombuigen.

Misschien iets voor jou?

Kun jij misschien ook wel wat hulp gebruiken bij het herkennen en doorbreken van de patronen die je in de loop der jaren hebt ontwikkeld? Patronen die ervoor zorgen dat je je steeds weer zorgen maakt, over je grenzen gaat of te veel stress ervaart? Kom gerust eens langs voor een gratis minder-stress-meer-jezelf sessie om te ontdekken hoe ik jou daarbij kan helpen.