Vijf eenvoudige tips voor gezonde ontspanning

gezonde ontspanning

Wat doe jij gewoonlijk om je te ontspannen? Plof je neer op de bank met je mobiel of afstandsbediening van de TV? Lekker om jezelf even af te leiden, maar vaak is het de vraag of je er nu echt van oplaadt. Maar ja, waar laad je dan wel van op? Dat is soms best lastig om voor jezelf te bepalen. Misschien is jouw vrije tijd vooral gevuld met je kinderen en de dingen die zij leuk vinden, waardoor je het een beetje bent verleerd om stil te staan bij waar je zelf nu eigenlijk echt van geniet. In deze blog geef ik je vijf eenvoudige tips om dat voor jezelf opnieuw te ontdekken en jezelf gezonde manieren van ontspanning aan te leren.

Waarom is gezonde ontspanning zo belangrijk?

In ons dagelijks leven hebben we regelmatig te maken met stressvolle situaties, dat is nu eenmaal onvermijdeljik. Er gebeuren soms onverwachte dingen op je werk of in je gezin. Soms moet je enorm veel dingen tegelijk regelen, terwijl er een heleboel mensen om je heen zijn die allemaal om aandacht vragen. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als je maar voldoende momenten tussendoor hebt waar je even helemaal kunt ontspannen en je batterij weer genoeg kunt opladen, zodat je er daarna weer tegenaan kan. Heel belangrijk dus om prioriteit aan te geven en voor jezelf te ontdekken wat voor jou goede manieren zijn om weer op te laden.

Tip 1: Doe iets nieuws

Mijn eerste uitdaging voor jou is om gewoon eens iets nieuws te proberen voor jezelf. Denk eens na wat je misschien leuk zou vinden en wat je nog nooit hebt gedaan. Wat houdt je tegen om het gewoon eens uit te proberen? Dus breng eens een bezoekje aan de sauna, als je daar nog nooit bent geweest, of volg eens een leuke workshop. Nieuwe dingen kunnen heel verfrissend werken, en misschien komt er wel een nieuwe hobby uit voort.

Tip 2: Doe iets wat je vroeger deed

Weet je nog wat je vroeger leuk vond om te doen als kind en als tiener? Wat deed je toen in je vrije tijd? Speelde je graag alleen of samen met anderen? Speelde je veel binnen of liever buiten? Hield je misschien van knutselen, puzzelen, lego bouwen of fietsen? Neem eens de tijd om terug te denken aan je kindertijd en wat je toen leuk vond om te doen. Zijn er misschien dingen die je nu ook nog zou kunnen doen, misschien in een iets andere vorm? Als je vroeger graag tekende en knutselde, dan vind je het nu waarschijnlijk ook leuk om zoiets creatiefs te doen. Als je vroeger juist veel buiten speelde, kun je nu misschien ook beter zoeken naar iets dat je buiten kunt doen.

Tip 3: Doe iets wat anderen doen

Vind je het lastig om voor jezelf te bedenken wat je zou kunnen doen in je vrije tijd? Vraag dan eens bij de mensen uit je netwerk wat zij doen ter ontspanning. Naast leuke gesprekken levert dat vast ook weer nieuwe idee├źn op die jou kunnen helpen om nieuwe manieren te vinden voor gezonde ontspanning.

Tip 4: Buiten is beter

Natuurlijk is het prima om binnenshuis te ontspannen, lekker met een boekje op de bank of aan tafel met je tekenblok. De een is nu eenmaal minder een buitenmens dan de ander. Maar voor iedereen geldt dat die buitenlucht wel heel gezond voor je is. Dat heeft niet alleen te maken met de lucht zelf, die overigens wel 5x zo gezond is als de lucht in je woonkamer. Ook geestelijk knap je ervan op door even naar buiten te gaan. Je humeur blijkt ervan op te knappen, terwijl je stress er aanzienlijk door vermindert.

Tip 5: Fysiek en mentaal

Zowel op de momenten dat je werkt als in je vrije tijd, is het belangrijk om fysieke en mentale inspanning met elkaar af te wisselen. Als je werk doet, waarbij je heel fysiek bezig bent, dan heb je waarschijnlijk daarna vooral behoefte om lichamelijk echt even uit te rusten. Op zo’n moment ben je misschien nog prima in staat om jezelf nog even mentaal uit te dagen, bijvoorbeeld door een leuk boek te lezen. Ben je op je werk juist vooral mentaal inspannend bezig, dan kan het heerlijk zijn om even te ontspannen door fysiek bezig te zijn, bijvoorbeeld in de tuin.

En nu jij…. welke stap zet jij voor meer gezonde ontspanning?

Leuk om allemaal zo te lezen. Maar daar heb je weinig aan als je dit allemaal direct weer wegklikt en het gelijk weer vergeet. Dus neem nog even voor jezelf de tijd om terug te kijken naar wat je net hebt gelezen. Welke van de vijf tips spreekt je het meeste aan? Welke tip zou je komende week misschien al mee aan de slag kunnen gaan?

Kun je wel wat hulp bij gebruiken om meer ontspanning te vinden?

Vind je het lastig om hier zelf mee aan de slag te gaan? Kun je wel wat hulp gebruiken om je stress te verminderen, vaker te ontspannen en een betere balans te vinden voor jezelf? Meld je dan eens aan voor een gratis minder-stress-meer-jezelf sessie en ontdek wat jij zou kunnen doen om hier echt stappen in te zetten!