Hoe (hoog)gevoelig voor prikkels ben jij?

Niet iedereen is even gevoelig voor prikkels en heeft evenveel behoefte aan rust. Hoe zit dat bij jou?

Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat bij ongeveer twintig procent van de bevolking het zenuwstelsel iets anders werkt, waardoor prikkels diepgaander worden verwerkt en er eerder sprake is van overprikkeling. Dit wordt hoogsensitiviteit of hooggevoeligheid genoemd. De eigenschap werd in de jaren negentig ontdekt door Elaine Aron. De laatste jaren is er steeds meer aandacht en acceptatie voor hooggevoeligheid en zijn er steeds meer resultaten van wetenschappelijk onderzoek die laten zien dat het gaat om een aangeboren temperament.

Het diepgaander verwerken van prikkels heeft positieve en negatieve kanten. Hoe dit precies werkt, kan verschillen van persoon tot persoon. Het mooie kan bijvoorbeeld zijn dat je meer oog hebt voor subtiele details. De diepgaandere verwerking kan ervoor zorgen dat het langer duurt voordat je tot actie overgaat, maar dat die acties daardoor wel effectiever zijn. Hooggevoeligheid kan er ook voor zorgen dat  je de gevoelens van andere mensen beter kunt aanvoelen en begrijpen, wat je relatie met hen kan versterken. De keerzijde hiervan is dat sociale contacten ook meer energie kosten, waardoor je eerder behoefte hebt aan rust. Dat geldt natuurlijk ook voor de prikkels van bijvoorbeeld sociale media.

Als jij je hierin herkent, dan is het voor jou extra belangrijk om je grenzen aan te geven, misschien wel vooral tegenover jezelf. Welke prikkels vind jij waardevol en wil je alle ruimte aan geven, en welke prikkels kun je je beter voor afschermen? Waar ligt voor jou de balans tussen prikkels en rust? Maak gerust een afspraak voor een gesprek om daar eens over door te praten.

De afgelopen periode heb ik mij extra verdiept in het onderwerp hoogsensitiviteit en daar wil ik mijn cliënten en lezers graag van laten profiteren. Omdat ik gemerkt heb dat er best veel verwarring en onduidelijkheid is over hoogsensitiviteit, heb ik de belangrijkste informatie hierover op een rijtje gezet op een speciale webpagina. Je kunt dit vinden op https://timetoturncoaching.nl/hoogsensitiviteit/. Stuur me gerust een mailtje als je hier nog meer over wilt weten of graag een test wilt doen om te zien waar jij zelf uitkomt in dit spectrum!